DLACZEGO WARTO POSŁAĆ DZIECKO DO ŻŁOBKA

ponad 2 lat temu

                                                                                                               Żłobkowe dziecko, czyli dlaczego warto aby nasze dziecko chodziło do żłobka

Podejmując decyzję, czy zapisać dziecko do żłobka, wielu rodziców przeżywa lęk, czy aby na pewno zapewniają swojemu dziecku to, co najlepsze.

Żłobek daje rodzicowi możliwość pójścia do pracy – a co pozytywnego może dać dziecku?
Otóż może dać całkiem dużo, na wielu różnych polach. Oto kilka korzyści z pobytu w żłobku

  1. Samodzielność
    W żłobku dziecko rzadko jest wyręczane w czynnościach, które jest w stanie zrobić samo. Widzi ono dookoła siebie inne dzieci radzące sobie lub próbujące sobie poradzić z ubieraniem, myciem rączek czy jedzeniem i próbuje je naśladować. Oczywiście wszystko odbywa się pod okiem czujnych opiekunek, które kiedy trzeba, przychodzą z pomocą. W ten sposób dziecko szybko nabiera wprawy w czynnościach samoobsługowych, dzięki czemu zwiększa się również jego poczucie sprawstwa (czyli bardzo ważne dla tożsamości człowieka poczucie wpływu na to, co się z nim samym i z jego otoczeniem dzieje). Kiedy dziecko wie, że potrafi zrobić różne rzeczy samo, wzrasta jego samoocena, jest odważniejsze i łatwiej sobie radzi w różnych sytuacjach. Podobnie rzecz się ma z nocnikowaniem. Dzieci żłobkowe wcześniej sygnalizują potrzebę siadania na nocnik niż ich rówieśnicy niechodzący do żłobka.
  2. Porządek
  3. Dzieci w żłobku są przyzwyczajone do stałego rytmu. Opiekunki w żłobku, w przeciwieństwie do wielu niań w domu, nie są obciążone innymi obowiązkami, takimi jak gotowanie obiadu czy sprzątanie, poświęcają swój czas wyłącznie dzieciom. Mogą więc konsekwentnie realizować wyznaczony rytm, w którym mieści się na przykład rytuał sprzątania po zabawie. Dzieci żłobkowe szybko uczą się, że rozsypane klocki po zabawie muszą wylądować w pudełku, a lalki na półkach, i wchodzi im to w krew.
  4. Mowa
    Dzieci chodzące do żłobka wcześniej i wyraźniej zaczynają mówić. Wynika to zazwyczaj z tego, że aby zostać zrozumianym w żłobku przez panią i kolegów, trzeba bardziej się starać niż w domu przy mamie czy tacie, którzy czytają w myślach. Chęć bycia zrozumianym jest bardzo dobrą motywacją do nauki mowy. Warto przy tym zwrócić uwagę na to, że profesjonaliści zajmujący się dzieckiem są w stanie szybciej wyłapać ewentualne nieprawidłowości w rozwoju i na przykład w odpowiednim momencie skierować dziecko do logopedy lub innego specjalisty.
  5. Rozwój poznawczy
    Dobry, nowoczesny żłobek nie jest tylko przechowalnią mającą zapewnić dziecku sterylne warunki. Opiekunowie podejmują w nim wiele działań edukacyjno-wychowawczych, stymulujących rozwój dziecka. Dziecko ćwiczy pamięć i myślenie ucząc się piosenek, wierszyków. Rozwija wiedzę o otaczającym świecie podczas spacerów i zabaw z opiekunami.
  6. Rozwój ruchowy
    Miejskie place zabaw okazują się zazwyczaj przeznaczone dla dzieci powyżej lat trzech, a nasze mieszkania – zbyt małe i pełne mebli, żeby pomieścić w nich całą dziecięcą aktywność. Czysta, bezpieczna przestrzeń żłobka, place zabaw przystosowane specjalnie do najmłodszych dzieci oraz odpowiednio wyposażone sale pozwalają dzieciom w nieskrępowany sposób rozwijać się ruchowo, bez konieczności uważania, „żeby coś się nie rozbiło”, „żeby nie upaść na szkło” itp. Dzięki czemu dziecko może ćwiczyć sprawność ruchową, prawidłową postawę ciała i świadomość własnego ciała, nie nabywając przy tym lęku przed poznawaniem świata.
  7. Socjalizacja
    Przebywając z grupą rówieśników, dzieci szybko zaczynają rozumieć zasady panujące w grupie. Uczą się, że czasem trzeba poczekać na swoją kolej, a czasem warto współpracować, żeby osiągnąć efekt. W starszych grupach pojawiają się pierwsze przyjaźnie, ważne dla dzieci relacje z rówieśnikami. Podczas zabaw (które na razie są jeszcze wciąż raczej zabawami „obok siebie” niż „razem ze sobą”) dzieci uczą się negocjować, wyrażać własne potrzeby i liczyć się z potrzebami innych. Bardzo istotnym elementem umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych jest wiedza o tym, że inni ludzie mogą czuć i myśleć inaczej niż my sami. Dzieci taką wiedzę osiągają około czwartego roku życia, ale nie pojawia się ona samoistnie. Zdobywają ją stopniowo, a jej głównymi motorami są z jednej strony rozmowy z dorosłymi o uczuciach, przekonaniach i pragnieniach, a z drugiej – relacje z rówieśnikami, podczas których trzeba w praktyce zmierzyć się z faktem, że inni chcą czegoś innego niż ja. Ten pierwszy obszar zapewniają rodzice i opiekunowie, ten drugi realizuje się bardzo dobrze w takich miejscach jak żłobek. Warto dodać, że rodzeństwo nie motywuje dzieci do negocjacji tak dobrze jak koledzy i koleżanki. Psychologowie zauważyli, że bawiąc się z rodzeństwem dzieci stosują mniej dojrzałe techniki komunikowania się i rozwiązywania konfliktów niż w kontaktach z przyjaciółmi.
  8. Profesjonalna opieka
    Nie można zapomnieć o tym, że opiekunki w żłobku są wyczulone na różne niepokojące sygnały, które wysyła dziecko. Współpracując ze specjalistami (psychologami, logopedami), mogą szybko wychwycić nieprawidłowości rozwojowe i im zapobiegać. Mogą zasugerować rodzicom najwłaściwszy sposób reagowania na ewentualne problemy. Odpowiednio wczesna interwencja u małych dzieci może dać im równy start z innymi rówieśnikami w przyszłym życiu.

    Żłobek, który liczy się z potrzebami dzieci, zatrudniający uważną, stale rozwijającą się, kochającą dzieci kadrę, który jest dobrze wyposażony i prezentuje indywidualne podejście do każdego dziecka również na etapie adaptacji – ma szansę stać się miejscem harmonijnego rozwoju Waszego dziecka, pozytywnym poszerzeniem jego świata.